4/03/2008

Brainwashing…

Margaret Singer.
[Updated April 6] In a comment to my former posting on “Emotional abuse…” I was tipped about a Margaret Singer and her 6 criterias for thought reform (my amateur translation from Swedish) I guess it was from the site "hjärntvätt" (brainwashing):
  1. Keeping a person unknowing of what is going on and what is happening.
  2. Controlling a person’s time and if possible its physical environment (milieu).
  3. Creating a sense of powerlessness, secret fear and dependency.
  4. Repressing a lot of the person’s old behaviours and attitude.
  5. Infusing new behaviours and attitude.
  6. Pushing a closed system of logic forward, not allowing critics.

The commentator wrote:

“Her description of brainwashing was very similar to what I suffered in a ‘normal’ psychotherapy (except milieu and time control)."
And it was like Singer describes it the child had it once and as many children still have it? Being obedient and keeping quiet? Not questioning or seeing through? As many of us had it more or less? So we are so used to it and thus have difficulties seeing this through?

Addition April 6: was tipped by a friend on
Robert Jay Lifton’s "Theory of thought reform":
  • Milieu Control (controlled relations with the outer world)
  • Mystical Manipulation (the group has a higher purpose than the rest)
  • Demand for Purity (pushing the individual towards a not-attainable perfection)
  • Confession (confess past and present sins)
  • Sacred Science (beliefs of the group are sacrosanct and perfect)
  • Loading the Language (new meanings to words, encouraging black-white thinking, thought-stoppers)
  • Doctrine over person (the group is more important than the individual)
  • Dispensing of existence (insiders are saved, outsiders are doomed)
Also see "Thought Reform and the Psychology of Totalism" by Robert Jay Lifton.

And all these things you ought to avoid in therapy. And these are things many children have experienced when they grew up, in their families, to different degrees?

Translated the points above would be something in the style:
  • Kontroll av miljön (kontrollerade relationer med den yttre världen)
  • Mystisk manipulation (gruppen har ett högre syfte än resten, dvs. resten av världen? Manipulation av upplevelser vilka verkar vara spontana, men är planerade och orkestrerade)
  • Krav på renhet (man pushar individen mot en ouppnåelig perfektion, världen ses svart-vit och medlemmarna är konstant förmanade att rätta sig efter gruppens ideologi och strävan efter perfektion)
  • Bekännelse (man bekänner forna och nutida synder. Synder, som de definieras av gruppen, ska bekännas antingen inför en personlig ordningsman eller offentligt till gruppen)
  • Helig vetenskap (övertygelser om gruppen är okränkbara, heliga och perfekta. Gruppens doktrin och ideologi ses om den ultimata sanningen, bortom allt ifrågasättande eller varje dispyt)
  • Laddande av språket (nya meningar på ord, uppmuntrande av ett svart-vitt tänkande, tankestoppare. Gruppen tolkar och använder ord och fraser på ett nytt sätt så att den yttre världen ofta inte förstår)
  • Doktrin över person (gruppen är viktigare än individen. Medlemmens personliga erfarenheter är underordnade den heliga vetenskapen och varje motsatt erfarenhet måste förnekas eller tolkas på nytt för att passa gruppens ideologi)
  • Fördelande av existens (insiders räddas, outsiders är dömda. Gruppen har privilegiet, förmånsrätten att bestämma vem som har rätten att existera och vilken som inte har det)
Detta låter som något som skulle kunna existera i familjen för ett både litet och betydligt större barn i större eller mindre grad? Och dylika saker borde undvikas i terapi, både i individuell som gruppterapi.

Inga kommentarer: