4/16/2008

Balancing…

Some evening thoughts….

Balancing high demands and a sort of perfectionism with spontaneity and not doing everything absolutely perfectly?

Doesn’t exclude I can get blushing red…

During my whole working life I have tried to adapt to the environment in a way… No, in many or maybe all ways? Or rather tried to satisfy all and everyone?

This hasn’t been a good solution…

Research about exhaustion and burn out has shown that the more empathic are more prone to exhaustion…

3 kommentarer:

Anja sa...

Intressant! Alltså att mer empatiska människor lättare bränner ut sig! Vad är det för forskning du har läst, skulle också vilja kolla...

Jag känner iofs några rätt oempatiska människor som också lyckats bränna ut sig, men den generella trenden är säkert att det finns ett samband mellan empatiförmåga och utbrändhet. För man är ju mycket mer i ett utpressningsläge om man bryr sig om "tredje man" som blir drabbade t.ex.

k sa...

Jo, jag funderade också på var jag läst detta... Jag har en massa böcker om just dessa saker i min bokhylla.

Jo, jag funderar också över detta; om det ska måsta vara så? Om att bry sig om andra måste utesluta att man bryr sig om sig själv och kanske vice versa också? Dvs. om man bryr sig om andra att man inte bryr sig om andra...

Jag kanske kollar upp detta så småningom, var det står.

Kan det vara Peter Währborg eller en bok av Ulf Lundberg och Görel Wentz?

k sa...

PS. Jag menar förstås att det att bry sig om andra inte borde utesluta att man bryr sig om sig själv!! :-)

Skriver ganska spontant och snbbt här i kanske allt jag skriver... Med allt vad det innebär. Pust!